Esimies muutosten takana – ja takaajana

Esimiehellä on lukuisia tehtäviä. Hän viestii ajankohtaisista asioista. Hän kuuntelee ja motivoi. Hän tarttuu epäkohtiin. Hyvä esimies on kiinnostunut siitä, mitä työpaikalla tapahtuu ja mihin suuntaan sitä kehitetään.

Yksi esimiehen keskeisistä tehtävistä on aikaansaada muutoksia työyhteisössä. Kuinka se onnistuu? Muutokset saattavat paitsi tuntua paitsi työläiltä, myös epäilyttäviltä ja pelottavilta.

Muutoksissa haasteena onkin muun muassa riittävän turvallisuudentunteen säilyttäminen. Monien tutkimusten mukaan kiirettä ja kasautuvia työtehtäviäkin suurempi stressin aiheuttaja on epävarmuus.

Tunteita ei kannata lähteä kieltämään, mutta asiallista käytöstä ja työntekoa sekä niistä koituvia tuloksia esimiehellä on oikeus – ja velvollisuuskin – vaatia. Tekemättömyyteen ja alisuorittamiseen puuttuminen on koko työyhteisön kannalta oikeudenmukaista.

Toki työnantajalla on velvollisuus myös auttaa ja tukea työntekijöitään, joten hyvä esimies muistaa pitää myös nämä keinot työkalupakissaan haastavia tilanteita käsitellessään.

Kuitenkin myös erilaiset kurinpidolliset toimet ovat normaalia johtamis- ja esimiestyötä, kun lievempiä keinoja on ensin kokeiltu, mutta ne eivät ole tepsineet. Joku saattaa kokea esimiehen koventuvat otteet kiusaamiseksi, mutta sitä ne eivät kuitenkaan yleensä ole.

Kuten työntekijä-termikin jo kertoo, työntekijän päävelvollisuus on tehdä työtä. Lainsäädäntömme asettaa sille vielä muutaman tarkennuksen.

Ensinnäkin työntekijän on toimittava lojaalisti työnantajan intressien ja tavoitteiden toteuttamiseksi. Lisäksi hänen on noudatettava huolellisesti niitä määräyksiä, jotka työnantaja antaa toimivaltansa mukaisesti työn suorittamisesta. Hänen on myös vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa.

Lukuisat oikeustapaukset kertovat sitten vielä tarkemmin, mitä esimies ja työnantaja käytännössä saavat vaatia ja mitä eivät. Myös liialliseen tekemiseen on tarvittaessa syytä kiinnittää huomiota.

”En tiennyt, että hän teki niin paljon töitä” ei useinkaan kelpaa selitykseksi, kun esimiestä syytetään alaisensa uupumisesta. Esimiehen tehtävänä on paitsi viestiä tavoitteet, myös seurata, mitä työpaikalla käytännössä tapahtuu. Huomiota on syytä kiinnittää myös uskollisiin puurtajiin.

Kirjoittaja Katariina Sorvanto on lakimies, joka on tutustunut paitsi työoikeuteen, myös laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä.
Hän on innostava ja pidetty, kymmenen vuoden esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Käytännön johtamiskokemusta Katariina on saanut toimiessaan useiden vuosien ajan sekä esimiehenä että eri luottamustoimissa.
Katariina on jakamassa oppejaan Kauppakamarin koulutuksessa Esimiestyön rajat – oikeudet ja velvollisuudet:

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s