Dataa on hyödynnetty jo aikojen alussa, mutta jatkossa tekoäly mullistaa koko pelin

Datan hyödyntäminen päätöksenteon apuna on vanhaa perua. Läpi historian ihmiset ovat keränneet dataa ja pyrkineet käyttämään sitä tulevaisuuden ennakoinnissa. Jos 6000 vuotta sitten joku jätti velkansa maksamatta, niin (vanhaan dataan perustuen) uuden lainan saaminen saattoi käydä hankalaksi. Tai jos keväällä oli kylmää, niin sato tulisi myöhässä. Mainittakoon myös, että pörssimarkkinoilla osakkaiden hintakehityksen ennustaminen ja spekulointi alkoi jo yli vuosisata ennen tietokoneen keksimistä.

Ihmiset tarvitsevat dataa päätöksenteon tueksi.

Digitalisaatio toi datavyöryn

Yhteiskunnan digitalisoituminen, jota ilmentävät muun muassa tietokoneet, mobiili, internet ja pilviratkaisut, on tuottanut valtavat määrät uutta dataa ja tuottaa jatkossa vieläkin enemmän. Monet yritykset kamppailevat sen kanssa, mitä dataa kannattaisi tallentaa ja miten sitä voisi hyödyntää tehokkaimmin. Oman lisämausteensa tuovat lukuisat uudet ja alati muuttuvat teknologiaratkaisut.

Tämän kehityksen seurauksena näkee entistä useammin, että dataa tallennetaan yhä suurempia määriä, mutta ilman selkeää ideaa sen hyödyntämisestä. Ideoiden toivotaan tulevan myöhemmin.

Digitalisaatio tuottaa liikaa dataa päätöksenteon tueksi. Ainakin ihmisille.

Tekoäly muuttaa pelin

Datan hyödyntämisessä tekoäly on yksi suurimmista muutostekijöistä koskaan.
Aina näihin päiviin saakka vallitseva paradigma on ollut, että ensin kerätään dataa, ihminen tutkailee sitä ja tekee lopuksi päätöksiä. Esimerkiksi markkinointipäällikkö päättää mainostettavat tuotteet tai lääkäri antaa diagnoosin oireiden perusteella.

Nyt ollaan tulossa tilanteeseen, jossa yhä useammin tekoäly joko avustaa ihmistä päätöksenteossa tai tekee päätökset kokonaan itse. Ja mitä enemmän digitalisaatio luo uutta dataa, sitä vaikeampaa ihmisen on hyödyntää siitä päätöksenteossa. Tekoälyllä ei tätä ongelmaa ole: mitä enemmän dataa, niin sen parempi.

Uusi paradigma tulee olemaan, että jatkossa päätöksiä syntyy yhä useammin tekoälyavusteisesti tai kokonaan tekoälyn tuottamana. Tämä on iso muutos pureskeltavaksi. En usko, että nykyisessä tekoälyhuumassa on vielä ajateltu asiaa kovin pitkälle.

Uusi tilanne, uudet hyödyt ja haasteet

Tekoälyn tuottamista potentiaalisista hyödyistä riittää uutisointia ja seminaareja. Eikä suotta, sillä sovelluskohteita on lukemattomasti ja esteitä etenemiselle ei varsinaisesti ole. Dataa, AI-algoritmeja, tallennustilaa ja laskentakapasiteettia on riittävästi.

Uusi tilanne luo kuitenkin uudet haasteet. Kuka vastaa siitä, jos tekoäly antaa väärän diagnoosin tai itseohjautuva auto osuu autiomaan ainoaan kaktukseen? Tai miten saada ihmiset luottamaan tekoälyn tuottamiin ehdotuksiin vaikkapa myynnissä tai tuotannonohjauksessa? Entä miten johtaa oma organisaatio polulle, jossa tekoälyä hyödynnetään, koska se voi olla ratkaiseva tekijä yrityksen elinkelpoisuuden kannalta? Pohdittavaa riittää.

Itse näen, että nyt ollaan hyvin alkuvaiheessa tekoälyn hyödyntämisessä − suunnilleen siellä, missä internet oli 1990-luvun puolivälissä tai autoteollisuus 100 vuotta sitten. Mielenkiintoista onkin nähdä, miten ja millä nopeudella muutokset tapahtuvat. Data on ajankohtaisempaa kuin koskaan.

Kirjoittaja Mika Laukkanen Louhia Analyticsilta toimii asiantuntijana Keski-Suomen kauppakamarin koulutuksessa Datan hyödyntämisen trendit ja keinot 10.10.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s