Päiväni markkinoinnin työharjoittelijana Helsingin seudun kauppakamarilla

Tässä blogikirjoituksessa kerron tyypillisen työpäiväni kulusta harjoittelijana Helsingin seudun kauppakamarin markkinointiryhmässä. Näin tulevat harjoittelijat saavat vähän osviittaa siitä, millaisia tehtäviä kauppakamarilla pääsee tekemään. Todellisuudessa päivät tietenkin poikkeavat sisällöllisesti toisistaan, ja harjoittelija itse pitkälti vaikuttaa siihen, millaisia työtehtäviä hän haluaa painottaa ja minkälaisella vaativuustasolla. Itselläni ei juuri käytännön kokemusta markkinoinnista ollut ennen harjoittelun aloittamista­ – taustalla kuitenkin viisi vuotta yliopisto-opintoja markkinointi pääaineena. Graafisten työkalujen parissa (InDesign ja PhotoShop) on myös tullut jonkin verran aiemminkin puuhasteltua. Näin ollen oma harjoittelukokemukseni painottui visuaaliseen puoleen tämän aiemman kokemuksen, mutta myös oman mielenkiinnon vuoksi.

Helsingin seudun kauppakamari sijaitsee Kalevankatu 12:ssa eli aivan ydinkeskustassa sujuvien liikenneyhteyksien päässä. Harjoitteluni sijoittuu kesäkuukausille (touko-elo), mutta kylmän ja sateisen kesän takia näin aurinkoinen ja lämmin aamu on varsinainen harvinaisuus.

Työaika kauppakamarilla on liukuva: aamulla työpäivä alkaa seitsemän ja yhdeksän välillä ja loppuu iltapäivällä kolmen ja kuuden välillä. Työpäivän pituus on 7,5 tuntia sisältäen lounaan. Kuten vakituisilla työntekijöillä, myös harjoittelijana käytössäni on kellokortti, jolla leimaan itseni aamulla sisään ja illalla ulos.

 

 

Tältä näyttää työpisteeni. Tuplanäyttö helpottaa kuvankäsittely- ja taitto-ohjelmien kanssa työskentelyä. Yleensä pöydällä vallitsee hallittu kaaos: kauppakamarin kirjoja lukemiseksi kotiin, muistiinpanoja ja post –lappuja sekä ohjeita ja pieleen menneitä esitteitä ja mainoksia.

Ensimmäisenä käynnistän koneen ja katson sähköpostit läpi.  Jos aamulla lähtee koulutussähköpostia, niin käyn läpi palautuneet postit ja markkinointikiellot, jonka jälkeen käyn manuaalisesti päivittämässä tiedot asiakastietojärjestelmässä.

Klo 9.00 alkaa Elina Koivumäen koulutustilaisuus EU:n tietosuojauudistuksesta. Koulutus on loppuunmyyty, joten paikalle on saapunut sankoin joukoin business-ihmisiä kuulemaan toukokuussa 2018 voimaan astuvasta uudistuksesta. Kauppakamari järjestää vuosittain noin 250 koulutusta, joiden aihealueita ovat talous ja verotus, johtaminen ja esimiestyö, henkilöstö- ja palkkahallinto, myynti, markkinointi ja viestintä, julkiset palvelut sekä juridiikka. Koulutusten lisäksi markkinointiryhmä vastaa kirjojen, klubien ja kauppakamarin muiden maksullisten tuotteiden ja palvelujen markkinoinnista.

Menen vähän ennen koulutuksen alkua ottamaan aamiaisesta ja itse tilaisuudesta fiiliskuvia, joita käytän myöhemmin julkaistavassa somepostauksessa. Muokkaan kuvien väriä ja rajausta vähän PhotoShopilla ja asettelen ne kollaasiin. Laadin lyhyen tekstin kuvan yhteyteen ja julkaisen sen Facebookissa ja LinkedInissä.

Kun kello lyö 11, niin lähdemme lounaalle. Harjoittelijat saavat Kauppakamarilla 10,30e arvoisen lounassetelin jokaiselle työpäivälle. Sijainti on loistava myös lounasvaihtoehtojen osalta – usein iskee jopa valinnanvaikeus sopivaa paikkaa miettiessä. Tänään suuntaamme lempipaikkaani, Pikkunepaliin, joka sijaitsee Kampin tuntumassa.

Lounaan jälkeen aloitan tekemään syksyn uutuuskirjoista tilauskortteja InDesignilla. Muokkaan kuvat, muotoilen tekstit ja teen sommittelut Kauppakamarille sopivalla tyylillä. Kirjat ovat koulutusten ohella Kauppakamarille tärkeä tuoteryhmä. Teosten aihepiirit liippaavat koulutusten teemoja: vuosittain julkaistaan kymmeniä ammattikirjoja muun muassa johtamisesta, henkilöstöhallinnosta, taloushallinnosta, yrittäjyydestä ja juridiikasta.

 

Viimeistelen Tilisanomat-lehteen tulevaa sivun kokoista mainosta Talous ja Vero –laivaseminaarista.  Käsittelen kuvat PhotoShopilla ja taitan mainoksen InDesignilla. Erityistä tarkkuutta printtipainoon menevässä mainoksessa on muistaa tallentaa kuvat CMYK-muodossa oikeanlaisella resoluutiolla. Taitto-ohjelmassa puolestaan pitää muistaa tiettyjen värisävyjen valitseminen sekä leikkausvarojen jättäminen.

 

Klo 15.30 on aika lähteä kotiin. Päivät menevät todella nopeasti, kun on paljon tekemistä ja vaihtelua tehtävissä.

Tältä siis näyttää tyypillinen harjoittelijan päiväni täällä Kauppakamarilla! Tavallisesta poikkeavia päiviä ovat olleet esimerkiksi messut ja muut asiakastilaisuudet, joissa olen auttanut ständien kokoamisessa ja Kauppakamarin tuotteiden ja palveluiden esittelyssä.

Harjoitteluni ajankohta oli siinä mielessä otollinen, että pääsin osallistumaan myös Kauppakamarin 100-vuotisjuhlaan Finlandia-talolla, josta tässä vähän tunnelmaa.

Mikä positiivisessa mielessä erottaa Kauppakamarin monista muista harjoittelupaikoista, on se, että markkinointisuunnittelijat tekevät alusta asti itse kampanjat niiden suunnittelusta toteutukseen ja seurantavaiheeseen. Näin harjoittelijakin pääsee näkemään ja kokemaan hyvin ”hands-on” –otteella, minkälaisista osa-alueista markkinointi kaiken kaikkiaan voi koostua. Tämä ei välttämättä olisi mahdollista yrityksissä, joissa käytännön markkinointi on pitkälti ulkoistettu mainostoimistoille.

Harjoittelussa tulet pärjäämään hyvin, jos olet oma-aloitteinen ja aidosti kiinnostunut oppimaan uutta. Helsingin seudun kauppakamarilla kaikki markkinoinnin harjoittelijat saavat varmasti muovattua omanlaisensa kokemuksen ja pääsevät harjoittelun ajaksi osaksi ihan mahtavaa tiimiä, joten en voi muuta kuin suositella!

-Susanna L.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s